Bart De Maesschalck

AUTONOOM VLAANDEREN

We moeten streven naar een zo zelfsturend mogelijk Vlaanderen. Zelf heb ik van kleins af aan een voorliefde gehad voor Vlaanderen. De staatsstructuren die het huidige België gebruikt zijn helemaal niet functioneel. Door zo veel mogelijk bevoegdheden naar Vlaanderen over te hevelen, zouden we onze eigen koers kunnen varen. De intentie is dat Vlaanderen zich kan toeleggen op de noden van de Vlamingen, iets wat enorm logisch is in mijn ogen. Dit gebeurt op dit moment halvelings. Veel beslissingen in dit ‘land’ worden genomen door telkens een compromis te zoeken tussen Vlaanderen en Wallonië. Er zijn veel tegenstellingen waardoor er bij de beslissingen telkens een tussenoplossing wordt bewandeld, geen rekening houdend met de verschillen in economie, geografie, mentaliteit en taal. Onder de noemer ‘als je iets doet, doe het dan goed’ is een autonoom Vlaanderen de logische oplossing voor heel wat problemen. Ook Wallonië kan dan ten volle zijn eigen koers varen.

ONDERWIJS

Ik sta nu reeds meer dan acht jaar in het onderwijs en zie tot mijn grote spijt dat de kwaliteit van het onderwijs daalt. Ik vind het dan ook tijd om aan deze daling een einde aan te maken. Het Vlaams onderwijs stond ooit bijzonder hoog aangeschreven. Het is tijd om kwaliteit wederom voorop te stellen en om kinderen klaar te stomen op de maatschappij van vandaag, met nodige aandacht voor zelfstandigheid van kinderen. De hoeveelheid kennis is in het huidige onderwijs zodanig teruggeschroefd dat er terug hogere doelen moeten gesteld worden  “Het onderwijs van vandaag, is ook het onderwijs van gisteren" (Duyck, 2019, p. 40). Het onderwijs kende reeds heel wat veranderingen, omdat er telkens een streven van leerkrachten is om ‘de ideale leermethode’ te zoeken. Dit streven is op zich prima, stilstaan is achteruitgaan. Maar dan mag de essentie niet uit het oog verloren worden. De Nederlandse taal en wiskunde zullen altijd centraal staan in de maatschappij. Een hoog niveau moet hier dus altijd worden nagestreefd. Dit is de basis van ons bestaan en iedereen wordt ermee geconfronteerd in de maatschappij. Laat leerlingen terug excelleren. Een beknotting van slimme leerlingen, daar is niemand toch mee gebaat? Leg voor iedereen de lat hoog, enkel zo kan je hoge toppen scheren. Langs de andere kant moeten we ook inspelen op de vaardigheden die van mensen nu verwacht worden. Is het onderwijs helemaal hetzelfde als vroeger? Neen, en gelukkig maar. Maar je moet de essentie kunnen onderscheiden van de bijzaken. Wanneer de bijzaken het overnemen van de essentie, dan raak je het spoor bijster. Leerwinst voor eenieder, daar hebben alle leerlingen recht op.

Bronvermelding: Duyck, W. (2019, 19 februari). Het onderwijs van morgen is dat van gisteren. De Standaard, p. 40.

STANDVASTIGHEID en VERANTWOORDELIJKHEIDSZIN

Het is belangrijk dat als je in bepaalde dingen gelooft, je blijft staan voor je eigen principes en je eigen principes niet verloochent. Langs de andere kant moet je natuurlijk ook verantwoordelijkheidszin aan de dag leggen wanneer je met mensen bepaalde coalities of akkoorden moet sluiten. Wij hopen met N-VA Lokeren onze verantwoordelijkheid te kunnen nemen in de toekomst. De duidelijkheid waar N-VA nationaal voor staat, daar moeten wij als N-VA Lokeren ook voor staan. Wij zijn de enige mogelijkheid tot het aan de macht brengen van een partij die nog fier durft te zijn op de eigen Vlaamse identiteit en deze ook beschermt. Constructief werken is ons handelsmerk.