N-VA Lokeren-Moerbeke present op Meikermismarkt: "Inwoners Koewacht willen aanhechting bij Stekene"

Op 7 mei 2023

Tijdens de internationale Meikermismarkt te Koewacht waren de N-VA-fractieleden van de gefuseerde afdeling N-VA Lokeren-Moerbeke goed vertegenwoordigd. De lokale bevolking kreeg de kans om hun bekommernissen over de toekomstige fusie Lokeren-Moerbeke te uiten. N-VA Lokeren-Moerbeke is van mening dat er wel degelijk rekening gehouden moet worden met de bevolking in Koewacht. Het overgrote deel van de bevolking wil een aanhechting met Stekene.

De actie van N-VA was vooraf aangekondigd in een flyer die de Moerbeekse Koewachtenaren in hun brievenbus kregen. De lokale bewoners werden hierbij uitgenodigd om hun mening te geven over de fusie van de gemeente Moerbeke met de stad Lokeren. Door deze fusie zouden de inwoners van het Moerbeekse deel van het grensdorp Koewacht vanaf 1 januari 2025 aangehecht worden bij de stad Lokeren, die 21 km verderop gelegen is. Dit brengt volgens de bevolking heel wat negatieve gevolgen met zich mee.
In 2022 werd er reeds een petitie overhandigd door het actiecomité 'Koewacht ziet Stekene zitten' aan de meerderheidspartijen van de gemeente Moerbeke en de stad Lokeren, waarbij 3 op de 4 Moerbeekse Koewachtenaren hun voorkeur uitspraken voor een aanhechting bij de gemeente Stekene. De gemeente ligt slechts 8 kilometer verderop gelegen en is ook met het openbaar vervoer vanuit Koewacht te bereiken. Met de stad Lokeren is er geen openbaar vervoer ter beschikking voor de inwoners van Koewacht.

Moerbeeks N-VA -fractieleider Giovanni Ferrari:
“Dit is slechts één van de negatieve gevolgen voor de mensen van Koewacht. Tijdens onze contacten vandaag met de lokale inwoners van Koewacht blijkt duidelijk dat zij nog steeds een fusie met Stekene verkiezen. Verre verplaatsingen naar Lokeren zien de mensen hier echt niet zitten en bij gebrek aan openbaar vervoer is deze verplaatsing voor inwoners zonder wagen ook niet haalbaar. In het kader van een algemene fusiegolf met ingang van 1 januari 2025 wordt geopteerd voor sterke fusiegemeenten met een bevolkingsaantal van 50.000 inwoners, waardoor er schaalvoordelen ontstaan. Dit heeft ook een impact op het aantal schepenen en hun wedde, die berekend wordt als een percentage van de wedde van de burgemeester; in gemeenten tot 50.000 inwoners is de wedde van de schepenen, de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst en de OCMW-voorzitter 60% van de wedde van de burgemeester. In gemeenten vanaf 50.001 inwoners bedraagt hun wedde 75% van de wedde van de burgemeester.
Fijn voor de betreffende schepenen dus, maar allerminst aangenaam en evenmin een meerwaarde voor de inwoners van afgelegen dorpen zoals Koewacht plots die opgezadeld worden met verre verplaatsingen. Politiek moet niet ten gunste staan van de politiekers, maar wel van de burgers. Wanneer een grote meerderheid van de inwoners aangeeft dat zij een andere beleidskeuze willen, zoals de Moerbeekse Koewachtenaren die liever met Stekene willen fuseren, dan moet de politiek hier ook naar handelen.”

De N-VA-fracties van Moerbeke en Lokeren zullen dit punt binnenkort aanbrengen voor discussie in de respectievelijke gemeenteraden. "Wij staan uiteraard achter de fusie Lokeren-Moerbeke, maar het blijft steeds uitkijken naar de beste oplossingen op lange termijn. Koewacht aanhechten bij Stekene lijkt een logische keuze. Een grenscorrectie kan perfect via het samenvoegingsdecreet dat moet worden ingediend. Efficiëntie door gelijkvormigheid van intercommunales, hulpverleningszones en bestuur, de affiniteit met de Stekenaar en betere dienstverlening liggen voor de hand als voordelen. We vragen nu een oplossing." besluit het bestuur van N-VA Lokeren-Moerbeke.