Renovaties sociale woningen Kanaalstraat, Rivierstraat, Tulpenhof, ...

Op 16 augustus 2022

Enkele maanden geleden ontving onze fractieleider, Eddy Van Bockstal, bezorgde mails van huurders
van Lokerse sociale woningen.

Een brief viel daar totaal onverwacht in de bus met de mededeling "dat hun woning ging worden gerenoveerd
en de bewoners binnenkort dienen te worden geherhuisvest".
Niet echt een toonbeeld van goede communicatie (wat ook werd toegegeven door de Voorzitter CV Tuinwijk).

Het is evident dat sociale woningen op tijd en stond dienen te worden gerenoveerd en het is evident dat sociale woningen dienen te gaan
naar de Lokeraars die deze het hardst nodig hebben.

Men mag in Lokeren echter van het beleid wel een betere communicatie en tevens een betere planning verwachten .......
Enkele voorbeelden van hoe het echt niet moet:

Een bewoner heeft een huurcontract ondertekend op 19 mei, was volop bezig de woning op te fleuren
om op 24 te moeten vernemen "binnenkort te worden geherhuisvest".
De afgelopen jaren werden er nieuwe ramen en deuren gestoken, CV heraangelegd, elektrische installatie conform gemaakt ..... terwijl de huurders er in woonden.
Kon die "algehele renovatie" dan niet van in het begin worden gepland? 
Sommige huurders hebben, met toestemming van CV Tuinwijk aanzienlijke kosten gedaan aan hun huurwoning (terras heraangelegd, woning geschikt gemaakt
voor een andersvalide familielid, nieuwe keuken geplaatst, ...). Die investering blijkt nu zinloos geweest te zijn en het geld zijn ze kwijt.
Enkele 80-plussers werd de keuze gegeven tussen een verhuis naar een kleinere woning of een verhoogde huurprijs.
Ze kozen voor dat laatste maar dienen zich nu alsnog voor te bereiden op een herhuisvesting.
Een woning in de Rivierstraat staat al 3 jaar leeg, ook vele andere panden van CV Tuinwijk staan al jaren leeg.
Waarom niet eerst focussen op leegstaande panden?

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is