Nieuwe brandweerkazerne komt in woonpark Hoedhaar

Op 28 juni 2017

Bron Nieuwsblad.be  28/06/2017

De stad wil nog in de loop van volgend jaar starten met de bouw van een nieuwe brandweerkazerne. Die zou in principe op een terrein bij de Haarsnijderslaan moeten verrijzen. Deze zomer wordt alvast een ontwerper aangesteld.

“Iedereen kent de problemen. Onze huidige kazerne in het centrum van de stad is te klein, te moeilijk bereikbaar voor de vrijwilligers en de aanrijtijden zijn te lang. We moesten dus wel iets doen”, herinnerde burgemeester Filip Anthuenis (Open VLD) de gemeenteraadsleden maandagavond. Daarom werd een bedrag van 20.000 euro uitgetrokken om een studie te maken om een nieuwe locatie te vinden. En daaruit kwam een perceel op de hoek van de Haarsnijderslaan en de Strijkerstraat als beste optie uit de bus.

“Op die gronden stond tot tien jaar geleden een residentie met een veertigtal woonstudio's. Die werd enkele jaren geleden gesloopt. De grond is eigendom van de stad waardoor er geen lange aankoopprocedures moeten worden doorlopen. Er is nog niks beslist, maar deze optie leek ons de beste”, zei de burgemeester, die aanstipte dat de E17 en de industriezones op een boogscheut van de nieuwe kazerne zullen liggen. “Ook deelgemeente Eksaarde zal veel sneller bereikbaar zijn.”

N-VA-oppositieraadslid Philippe Van Streydonck had toch wel zijn bedenkingen bij de communicatie van de burgemeester. “Vorige week heeft u al een brief rondgedeeld bij de buurtbewoners waarin staat dat de nieuwe brandweerkazerne zeker op die plaats komt. Nu zegt u dat nog niets is beslist. Wat wordt het nu eigenlijk?”, vroeg Van Streydonk zich af.

Anthuenis antwoordde dat de keuze misschien nog kon afhangen van het idee van de ontwerper. “Stel dat die met argumenten komt aandraven, dan moeten we alsnog naar een andere optie op zoek.”

De N-VA-fractie onthield zich bij de stemming en vroeg zich nadien in een persbericht af of de bewoners van de Hoedhaarsite gelukkig zullen zijn met de plannen. “De projectontwikkelaar die de appartementen in Hoedhaar verkoopt, maakt reclame met de slogan ‘Wonen in het park’. Wij vragen ons af hoeveel Vlaamse parken een brandweerkazerne herbergen? Tijdens de opendeurdag van afgelopen zaterdag wisten de makelaars alvast nog niks van een mogelijke brandweerkazerne in hun achtertuin.”

Ook SP.A-raadslid Marjon Thienpondt uitte haar verrassing over de snelheid waarmee het dossier voor de gemeenteraad werd gebracht. “Ik dacht dat er alleen een voorstudie naar een nieuwe locatie was besteld, maar nu is er opeens al een plan klaar om een ontwerper aan te stellen”, merkte Thienpondt op.

(Ivan Elegeert)