N-VA wil zomerschool in Lokeren

Op 21 april 2023

Op de Lokerse gemeenteraad van maandag 24 april stelt N-VA-gemeenteraadslid Manu Diericx voor om in Lokeren werk te maken van zomerscholen.
"In Lokeren organiseert het Atheneum elk jaar een succesvolle zomerschool, maar die is beperkt tot een bepaald doelpubliek van secundaire scholieren. Wij stellen nu voor om als Stad ook zomerscholen te organiseren voor leerlingen uit het basisonderwijs", zegt Diericx.

De Zomerscholen ontstonden in 2020 als initiatief van Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) en Vlaams minister van Gelijke Kansen Bart Somers (Open VLD) als reactie op de leerachterstand die werd opgelopen door de schoolsluitingen in de eerste lockdown. Vorige zomer waren er op die manier zo'n 11.000 plaatsen in zomerscholen. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat een zomerschool vooral interessant is voor de meest kwetsbare leerlingen en voor leerlingen die thuis weinig in contact komen met het Nederlands1.

Ook in 2020 stelde Diericx al eens voor om in Lokeren zomerscholen te organiseren. Toen ving hij bot bij het Lokerse Stadsbestuur. Het stadsbestuur vond het toen te kort dag en zag het niet zitten om de zomerscholen op een korte termijn te organiseren. "Maar nu is de situatie anders", zegt Diericx. "Het stadsbestuur heeft nu veel meer tijd om zich te organiseren en het nodige te voorzien. Vlaanderen voorziet de subsidie, nu kan de Stad aan het organiseren. Lokeren moet ook niet vanaf nul beginnen. De afgelopen jaren waren er de succesvolle 'taalstages'. In de voormiddag kwamen de anderstalige kinderen samen in een lokaal voor activiteiten op maat. In de namiddag namen ze deel aan de bestaande vakantiewerking. Samen met Nederlandstalige kinderen deden ze activiteiten van de Grabbelpas of de speelpleinwerking. Die aanpak kan perfect worden uitgebreid naar een zomerschool-concept. Breng alle kinderen samen die op een leuke manier samen willen leren. Dan kan dit een prachtig verhaal worden", besluit Diericx.