N-VA pleit voor betonstop in woonuitbreidingsgebieden

Op 4 februari 2018

De meerderheid in de gemeenteraad besliste om in de wijk Spoele een woonuitbreidingsgebied te ontsluiten. Volgens Philippe Van Streydonck - N-VA gemeenteraadslid - heeft de stad als eigenaar nochtans de macht om dit niet te doen. Bij privégronden gaat dat moeilijker. De N-VA gemeenteraadsleden stemden tegen. De buurtbewoners verkiezen een groenzone boven nieuwe woningen.  Op Radio 2 verklaarde de burgemeester dat de stad zich niet kan verzetten tegen het aansnijden van woonuitbreidingsgebieden tenzij de stad eigenaar is. Wat in de wijk Spoele het geval is!  Begrijpe wie kan!

N-VA pleit voor betonstop in woonuitbreidingsgebieden en voor wooninbreiding door dorp- en stadskernversterkende maatregelen. Ook de Vlaamse Bouwmeester en de Vlaamse Regering pleiten hiervoor.  Drie Vlaamse parlementsleden uit de meerderheid bereiden een decreet voor om de opcentiemen te verlagen in bepaalde wijken. De groene longen in de stad en in de wijken moeten maximaal beschermd worden.  De stad moet woonkwaliteit steeds afwegen tegen toename aantal inwoners.