GAS-boete bij snelheidsovertredingen? N-VA stelt voor deze nieuwe inkomsten integraal te besteden aan verkeersveiligheid.

Op 25 april 2023

Op de Lokerse gemeenteraad van maandag 24 april had N-VA-fractieleider, Eddy Van Bockstal, enkele vragen en voorstellen rond het plan van het Lokerse stadsbestuur om beperkte snelheidsovertredingen te beboeten via een GAS-boete.

Verkeersveiligheid

"Geld dat naar de stadskas gaat i.p.v. naar de bodemloze federale staatskas, een mens kan daar amper tegen zijn. Op de vraag welk bedrag men hier schat te kunnen inboeken in de stadsfinanciën, bleef het Lokerse stadsbestuur echter het antwoord schuldig. N-VA vroeg alvast om de extra inkomsten integraal aan te wenden t.v.v. de verbetering van de Lokerse verkeersveiligheid."

De leidraad moet de verkeersveiligheid blijven en niet het genereren van extra inkomsten op zich. Het controleren op snelheidsovertredingen wanneer de schoolgaande jongeren van en naar school aan het fietsen zijn, moet de norm zijn. Controleren aan een schoolpoort op een zaterdag of ’s avonds kan meer geld opleveren maar mag nooit de leidraad worden.

Lokers fietsverkeerspark

Eddy Van Bockstal stelde eveneens voor om de extra inkomsten te investeren in een Lokers fietsverkeerspark. Dit bestaat reeds in vele steden en is een soort afgesloten behendigheidsparcours voor jonge fietsers. Het kan zelfs gecombineerd worden met een soort mini stratenparcours waar ouders hun kinderen op een veilige manier kunnen laten kennis maken met verkeersveiligheid, betekenis van verkeersborden, voorrangsregels, etc.

Onmiddelijke inning

En …. voor overtreders die worden staande gehouden en geen verblijfplaats hebben in België dient er een onmiddellijke inning te worden voorgeschreven. Dit gebeurt nu ook reeds voor parkeerovertredingen. Politie Lokeren beschikt echter (nog) niet over een betaalterminal voor stortingen aan Stad Lokeren. Zal die betaalterminal in gebruik zijn gesteld tegen 1 mei?