Financiële steun voor kattenasiel Zoetjes en Snoetjes vzw in Moerbeke

Op 18 oktober 2023

Vlaams Dierenminister Ben Weyts (N-VA) geeft € 5.557 financiële steun aan Zoetjes & Snoetjes vzw in Moerbeke. Tot voor een paar jaar geleden kregen dierenasielen geen enkele structurele steun vanuit de overheid, maar nu maakt Weyts in totaal € 775.000 vrij voor de asielen. Bovenop de structurele steun kunnen de asielen ook nog rekenen op extra middelen als ze dieren opvangen die de Inspectie Dierenwelzijn in beslag genomen heeft bij dierenbeulen. “We investeren steeds meer in onze asielen, want ze zijn van onschatbare waarde in onze strijd voor méér dierenwelzijn. Zoetjes & Snoetjes vzw in Moerbeke werd enkele jaren geleden opgericht om een oplossing te bieden voor het plaatsen en herplaatsen van (zwerf)katten. Tijdens een bezoek ter plaatse wordt direct duidelijk dat deze mensen hier fantastisch werk doen, zegt Giovanni Ferrari, Gemeenteraadslid en N-VA Fractieleider. Dit is ook de mening van Minister Weyts: “De asielmedewerkers verdienen daarvoor alle waardering en steun.”

Dierenasielen zijn een onmisbare schakel in de Vlaamse strijd voor méér dierenwelzijn. De medewerkers, vaak vrijwilligers, dragen zorg voor verwaarloosde, verdwaalde of vergeten dieren. De asielen waren vroeger aangewezen op eigen fondsenwerving. Tot voor een paar jaar was er helemaal géén structurele financiële steun vanuit de overheid. Vlaams Dierenminister Ben Weyts introduceerde in 2020 een structureel steunmechanisme voor de dierenasielen. Dat systeem werd vorig jaar verder verfijnd en uitgebreid.