Eddy Van Bockstal wil aanpassing reglement cadeaucheques: "Lokale middenstand moet gesteund worden!"

Op 15 november 2020

Consumptiebonnen

De stad voorziet in een subsidiebedrag van iets minder dan 94.500 euro integraal voor consumptiebonnen. Die worden uitgereikt in de vorm van bestaande Lokerse cadeaucheques aan kwetsbare groepen. Raadslid Van Bockstal (N-VA) opperde om het reglement van de cheques aan te passen zodat ze enkel kunnen gebruikt worden bij de lokale middenstand en niet bij warenhuisketens. “Dat is wettelijk perfect mogelijk”, aldus Van Bockstal. Het stadsbestuur geeft aan dat dat op korte termijn niet zal gebeuren. “Uiteraard hebben wij ook de voorkeur dat deze bonnen bij de middenstand worden gespendeerd. Vanuit welzijnsstandpunt is het nu vooral belangrijk dat deze middelen ter beschikking worden gesteld.”

Cadeaucheques voor mensen met inkomensverlies?

"Volgens Eddy Van Bockstal dreigen ook hardwerkende Lokeraars die plots 70 procent minder verdienen per maand, en die de weg naar het OCMW niet kennen,
ook in de problemen te komen.

Op zijn vraag zal de stedelijke sociale dienst die mensen proberen te helpen door hen een aantal Lokerse cadeaucheques ter beschikking te stellen.

Schepen Van Der Sypt geeft aan: “We kozen voor dat bestaande systeem omdat het al is ingeburgerd en omdat de cheques bij de meeste Lokerse zaken kunnen worden ingeruild.

Klik zeker door om het volledige artikel te lezen!

Bron: De Spiegeleir, Y. (2020, 28 oktober). Stad trekt 250.000 euro uit om kwetsbare leerlingen te ondersteunen in digitaal onderwijs

hln.be. https://www.hln.be/lokeren/br-stad-trekt-250-000-euro-uit-om-kwetsbare-l...

Bron: Elegeert, I. (2020, 12 november). Inwoners met inkomensverlies door corona, krijgen cadeaucheques

nieuwsblad.be. https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20201112_95821526?hkey&utm_source=nieuw...