Buurt haalt slag thuis: Spoele krijgt een park

Op 19 april 2018

Bron: nieuwsblad.be op 19/04/2018

Lokeren - Het stadsbestuur zal het woonuitbreidingsgebied nabij de Marsstraat in de wijk Spoele niet verkavelen. Het gebied wordt weldra een zone voor recreatie en groen. Bebouwing is dan niet meer mogelijk. Het bestuur reageert daarmee op buurtprotest.
We waren het er snel over eens om de plannen af te voeren

“In totaal is een gebied van 14 hectaren op de wijk Spoele nog ingekleurd als woonuitbreidingsgebied. Daarvan is 2,5 hectare eigendom van de stad Lokeren”, schetst schepen van stadsontwikkeling Filip Liebaut (CD&V). “Het was onze bedoeling om die zone aan te snijden om zo te voldoen aan de steeds groeiende vraag naar woningen in onze stad.”
Maar op de plannen kwam veel protest. Een buurtcomité wilde de verkaveling tegenhouden en de ruimte omvormen tot een publiek stadspark. Daarvoor verzamelde het begin februari 751 handtekeningen van wijkbewoners. “De roep van de buurt konden we niet naast ons neerleggen. We hanteren het principe van democratisch bestuur. We hebben niet voor niets onze enquête ‘Leg je ei’ georganiseerd om de verzuchtingen van onze inwoners te weten te komen. De reactie van de mensen van Spoele hebben we dan ook heel ernstig genomen. We waren het er snel over eens om de plannen af te voeren en het gebied om te vormen tot een zone voor bos-, spel en recreatie. De stad is ook al lang zoekende naar een zone voor de uitbreiding van het recreatiegebied en de aanleg van sportterreinen”, vertelt Liebaut, die natuurlijk wel opmerkt dat het enkel over de gronden gaat die eigendom zijn van de stad. De 11,5 resterende hectaren zijn in privébezit. De bestemming van die gronden veranderen is geen optie, want dan zou de stad moeten opdraaien voor planschade en dat zou miljoenen euros kosten.

Het buurtcomité reageert bij monde van Frank Vermeulen tevreden. “Lokeren-Zuid werd de voorbije jaren helemaal volgebouwd en op enkele kleine speeltuintjes na is er nergens openbaar groen. Door ook deze laatste open ruimte in te vullen, zou er niks meer overblijven. Wij willen nu graag samen verder met de stad rond de tafel zitten om het gebied anders in te vullen. We willen er nu werk van maken en dit dossier niet over de gemeenteraadsverkiezingen tillen”, klinkt het. Ook oppositiepartij N-VA was een felle tegenstander van de plannen. “Het verzet van de bewoners werd door ons van bij het begin gesteund en leidde nu dus tot voortschrijdend inzicht en verandering”, zeggen voorzitter Dirk Van de Voorde en gemeenteraadslid Philippe Van Streydonck. “De bewoners mogen op de volgende gemeenteraad hun plan voorstellen om van Spoele een groene long te maken in het zuiden van Lokeren.”