Nog altijd prettig winkelen in centrum

Op 6 oktober 2016

Handelaars zetten bereikbaarheid tijdens werken in de verf met spandoek

Bron: Het Laatste Nieuws online

De oproep van de Lokerse handelaars in deze krant om hun bereikbaarheid te benadrukken tijdens de werken op de Markt is niet in dovemansoren gevallen bij het stadsbestuur. Gisteren verzamelde een dertigtal middenstanders aan het stadhuis om te poseren voor een groepsfoto. Die zal gebruikt worden om op kosten van de stad een spandoek te maken met het opschrift 'Wij zijn bereikbaar'.

(YDS)

Het waren OCMW-raadslid Eddy Van Bockstal (N-VA) en de handelaars van de Stationsstraat die vorige week de kat de bel aanbonden om het probleem aan te kaarten. Nu scharen ook de handelaars van de Markt zich achter diezelfde oproep. "Sinds de tweede fase van de renovatie van de Markt begonnen is, zien wij steeds minder klanten in onze winkel. Onze omzet daalt en nochtans zijn we wél bereikbaar voor onze klanten", neemt Sofie Waem van kledingzaak Exclusive, het woord voor haar collega's.

Slechte signalisatie

Eén van de problemen is volgens haar de slechte signalisatie. "Via de Meersstraat en Bleekmeersstraat kunnen mensen de Markt perfect bereiken via de Sportlaan, maar dat staat nergens aangegeven. Dat moet beter kunnen", vindt ze. Met hun oproep willen de handelaars ook een signaal geven voor de grootschalige werken op de Zelebaan volgend jaar van start gaan. "Ook die zullen hun weerslag hebben op de mobiliteit." Met het spandoek en de bijhorende groepsfoto willen de handelaars benadrukken dat het aangenaam winkelen blijft in hartje Lokeren ondanks de werken. "We willen een positief signaal geven aan onze klanten", klinkt het. Waar de spandoek zal geplaatst worden, is momenteel nog niet duidelijk. "Het is in elk geval de bedoeling om het een plaats te geven aan één van de invalswegen naar onze stad", verduidelijkt Waem.

Hans Van Loocke, voorzitter van de middenstandsraad, steunt de handelaars. "We zullen op onze volgende vergadering ook bespreken of er op vlak van mobiliteit geen verbeteringen kunnen aangebracht worden. Waarom bijvoorbeeld niet met tijdelijke lichten werken aan de museumbrug om de doorstroming te optimaliseren?", poneert hij.

Schepen van middenstand Peter De Witte (Open Vld) bevestigt dat de stad in elk geval de kosten van het spandoek zal dragen.

Op kosten van stad

"De spandoek is een initiatief van de handelaars, maar we willen die kost graag op ons nemen. Onze communicatieambtenaar Rudi Van Hecke heeft meteen zijn schouders gezet onder de oproep en we willen een positief signaal geven naar de handelaars dat we naar hen luisteren. We hebben ook de vergadering van de middenstandsraad vervroegd om deze problematiek met iedereen te kunnen bespreken. We zullen daar naast de timing van de werken ook bekijken of er nog aanpassingen kunnen gebeuren. Onze mobiliteitsambtenaar is aanwezig om te bekijken wat er kan", aldus schepen Rudi Van Hecke.