Militaire oefening op Hoedhaar ter discussie

Op 12 januari 2017

Bron:  nieuwsblad.be  10/1/17

De communicatie rond de recente militaire oefening in het leegstaande appartementsgebouw op de Hoedhaarsite leidde tijdens de jongste gemeenteraad tot een pittige discussie tussen oppositieraadslid Abdul Nassaj (N-VA) en het stadsbestuur.

“Het provinciaal commando van het leger heeft ons bevestigd dat het de taak van de overheid is om de buurt te informeren zonder in detail te gaan over de inhoud van de opdracht zelf. Het stadsbestuur deed krak het tegenovergestelde. Het liet na de buurtbewoners op voorhand te verwittigen. Maar tijdens de oefening werd op de Facebookpagina van de stad dan weer wel gemeld dat de Special Forces Group aan het trainen was in de Hoedhaarwijk”, stelde Nassaj.

Burgemeester Filip Anthuenis (Open VLD) vond dat hij geen enkele fout maakte. “We hebben alles in overleg gedaan met de militairen. Nadat ons een aantal ongeruste telefoontjes bereikt hadden, beslisten we om de dag zelf een bericht op Facebook te plaatsen.”