N-VA als enige partij in verzet tegen huurprijs seniorenresidentie Polderhuis

Op 24 april 2017

Bron: HLN 24/04/2017

Kritiek van oppositie bij opening seniorenresidentie: "Huren in Polderhuis te duur "

Onder ruime belangstelling zette het gloednieuwe OCMW-seniorenresidentie Polderhuis afgelopen weekend de deuren open voor het publiek. Een week voor de opening zijn 36 van de 48 serviceflats verhuurd. Oppositiepartij N-VA vreest dat potentiële bewoners afhaken door de hoge huurprijs. Die bedraagt nu 29 euro per dag.

Op 1 mei nemen de eerste bewoners hun intrek in het Polderhuis, maar om andere kandidaten de kans te gunnen de appartementen te verkennen, organiseerde het OCMW afgelopen zaterdag een opendeurdag. Het nieuwe seniorencomplex ligt op een boogscheut van woonzorgcentrum Ter Durme. Tegen betaling zullen de bewoners van het Polderhuis mee kunnen aanschuiven in het restaurant, gebruik maken van het kapsalon of deelnemen aan de activiteiten in het rustoord.

De bezoekers kregen een rondleiding van OCMW-voorzitter Luc De Block (Open Vld) en van de directeur van het woonzorgcentrum, Bert Wouters. "Ik heb een flat gehuurd op de tweede verdieping", zegt Vera Van Winckel (79). "Ik ben aangenaam verrast door de functionele indeling. Mijn flat is goed 60 vierkante meter groot, maar geeft toch een heel ruimtelijk gevoel."

Leegstand

Ook oppositiepartij N-VA heeft lof, maar is tegelijk kritisch voor de huurprijs. "Het is een zeer mooi complex, dat zeker een deel tegemoet komt aan een bestaande behoefte", zegt OCMW-raadslid Eddy Van Bockstal (N-VA). "De huurprijs (29 euro per dag of 870 euro per maand, red.) ligt naar onze mening te hoog. Daardoor dreigen na de opening flats te blijven leegstaan. We stellen voor het gebouw op 25 jaar af te schrijven in plaats van op 20 jaar. Dan kan de huurprijs dalen tot ongeveer 720 euro per maand."

OCMW-voorzitter De Block vindt een langere afschrijvingsperiode geen realistisch voorstel. "Een seniorencomplex wordt dagelijks intensief gebruikt. Een langere afschrijvingsperiode zou op lange termijn nadelig uitvallen, want dat bemoeilijkt investeringen die al binnen de twintig jaar nodig zijn", repliceert De Block.

"Bovendien is de huurprijs marktconform in vergelijking met andere OCMW-voorzieningen in onze regio. We hebben overigens nog afspraken om de resterende flats in te vullen", besluit De Block. (YDS)